شمن های هاوایی با بیماری یا ارواح پلید مقابله نمی کنند. درعوض از طریق عشق و محبت انرژی های منفی را دور ساخته و هماهنگی و تعادل را به ارمغان می آورند.
«سرگ کاهیلی کینگ»، شمن اهل هاوایی و معلم می گوید: « دنیا مکان خطرناکی است، پر از بیماری و مرگ، ضعف و ناتوانی و ظلم، طرد شدگی و فناست. ولی من می توانم قدرتی را به دست بیاورم تا بر آن غلبه کنم». کینگ توضیح می دهد که شمن های جنگجو به هشیاری و آگاهی توجه دارند، آنها مایل اند که برای ترس، بیماری یا ناهماهنگی شخصیت قایل شوند و برای مقابله با این عوامل، توجه شان را بر روی افزایش قدرت و مهارت های جنگی متمرکز می کنند. هدف شمن های جنگجو برقراری ارتباطی مناسب میان انسان ها و طبیعت، و بین جسم و روح است. اهداف آنها مثبت و سودمند اما شیوه برخورد آنها مبارزه جویانه است. بیشتر شمن ها در جهان به همین روش و با نیت و قصد خیر، امور خود را پیش می برند.
اما در جزیره ای از اقیانوس آرام، نوع دیگری از شمن ها هستند كه راه دیگری به نام «هونا» را انتخاب کرده اند. شمن های ماجراجوی جزایر هاوایی که سنت هونا را اجرا می کنند، اصل اثبات شده شمن های جنگجو را نمی پذیرند. آنها خطرات موجود در جهان را تصدیق می کنند ولی این که جهان جای خطرناکی است را قبول ندارند. در عوض آنها جهان را مکانی شگفتآور و مهیج و پر از فرصت ها می بینند، جایی که انسان می تواند هر آنچه را که بخواهد بیافریند (البته اگر بداند که چگونه باید این کار را انجام دهد).
هونا می گوید ما خودمان سازنده جهان خود هستیم؛ تمام خطرات، لذتها و تجارب، همه زاییده خودمان است. ما خودمان خوبی و پلیدی را می آفرینیم. در فرهنگ زبان هاوایی، هیچ کلمه ای برای بیان ارواح شیطانی یا وجود شیطان وجود ندارد. آنها جهان را در حالت یگانگی و وحدت می بینند. آنها اعتقاد دارند با این که در جهان شیطان زیاد وجود دارد، اما هنوز جهان شیطانی نشده است ...
آنها معتقند كه بیماری به خاطر عوارض ناشی از افکار منفی یا عقاید مزاحم بروز می کند. اگر کسی اعتقاد دارد که چیزی درست است، برای آن شخص آن چیز درست است بنابراین وقتی هم که اعتقادش از اساس تغییر کند، تجربه آن نیز برای شخص تغییر می كند. نقش شمن های مبارز این است که عقاید منفی را بیرون بریزند، و پس از آن است كه می توانند به سلامتی و جایگاه طبیعی خود بازگردند. فلسفه هونا بر این تكته تأكید دارد که تمام قدرتی که تجارب ما را می سازد از جسم، ذهن و روح ما نشأت می گیرد، هرگز چیزی بدون مداخله و مشارکت ما برای ما بوجود نمی آید. هر رویدادی را که تجربه می کنیم خود ما آن را به طور خلاق از بین عقاید، آرزوها، و ترس ها، توقعات و پیش بینی هایمان جذب کرده ایم و سپس نسبت به آنها براساس هشیاری یا عادت واکنش نشان می دهیم.
کار شمن های هونا در چگونگی مواجه شدن آنها با قضایا ظاهراً گاه شباهت به روان درمانگران غربی است. هر دو علاقه دارند که گرایشات و عقاید مردم را در سطح عمیقی تغییر دهند و با مسئولیت پذیری به آنها کمک کنند. اما این دو در واقعیت تفاوت ژرفی با همدیگر دارند. شمن های مبارزه گر خودشان را نگران درمان های تحلیل ساختاری تئوری های روان شناسانه نمی کنند. احساس اطمینان و اعتقاد با ارزش ترین راه حل برای شمن هاست زیرا به وسیله این احساس است که آنها دیگران را متقاعد می کنند که چیزی حقیقت دارد و این اعتقاد مشترک آنها را در كشف یک حقیقت مشترک سهیم می كند.
کینگ می گوید: «آزادی ما بسیار بسیار بیشتر از آن چیزی است که درک کرده ایم. ما می توانیم واقعیت را تغییر دهیم و در یک لحظه مناسب ترین چیز را انتخاب کنیم و از آن برای گرامی داشتن خودمان استفاده کنیم».
oگروه موضوعی ← علوم باطنی
oنظریه پرداز ← شمن های هاوایی
oتاریخ ارایه نظریه ← دیرباز
ما 26 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم