خانه نظریه های جهانی علوم پایه نظریه تکامل داروین

نظریه تکامل داروین

تمام گونه‏های امروزی از طریق فرایند انتخاب طبیعی از شکل‏های ساده‏تر حیات تکامل پیدا کرده‏اند. موجودات زنده در طی زمان تغییر یافته‏اند، و آن‏ها که اکنون می‏زیند با آن‏ها که در گذشته می‏زیستند تفاوت دارند. علاوه بر آن، موجودات بسیاری که زمانی می‏زیستند اکنون منقرض شده‏اند.

آیا از واکنش همسر یک اسقف نسبت به این نظریه که انسان از میمون منشاء گرفته است اطلاع دارید؟ او گفته بود: «امیدوارم که واقعیت نداشته باشد ـ اما اگر هم واقعیت داشته باشد... همه آن‏ را ندانند.»
این نمونه‏ای است از خشمی که با انتشار کتاب ماندگار درباره منشاء انواع توسط انتخاب طبیعی (که غالباً به اختصار منشاء انواع گفته می‏شود) در سال 1859 به وجود آمد. تمام نسخه‏های کتاب در اولین روز انتشار به فروش رفت و از ان زمان تا کنون همیشه به چاپ رسیده و منتشر شده است. مردمان بسیاری به شدت با فکر تکامل مخالف بودند، زیرا با عقاید مذهبی‏شان مبنی بر این که تمام گونه‏ها به شکلی که امروز وجود دارند توسط خداوند خلق شدند و نمی‏توانند هیچ تغییری پیدا کنند در تضاد بود. نظریۀ داروین هنوز هم بحث‏های اجتماعی و علمی فراوینی را ایجاد می‏کند.
داروین درمورد تکامل انسان‏ها درکتابش صحبتی نکرد. در کتاب بعدش با عنوان اصل انسان که در سال 1871 منتشر شد، ایدۀ خود را در مورد این که انسان‏ها نیز از بنیاد میمون تکامل یافته‏اند ارایه کرد.
نظریۀ تکامل در شکل امروزی‏اش شامل ایده‏های زیر است:
• اعضای یک گونه از نظر شکل و رفتار متفاوت‏اند و بعضی از این تفاوت‏ها پایۀ موروثی دارند.
• هر گونه‏ای بسی بیشتر از حدی که محیط می‏تواند تأمین کند تولید مثل می‏کند.
• برخی افراد بهتر از دیگران برای بقا در محیطی معین سازگاری یافته‏اند. این پدیده را «زنده‏مانی جورترین» (بقای اصلح) می‏نامند، که به این معنی است که در بین خزانۀ ژنی هر جمعیت تفاوت‏هایی برقرار است و افرادی که مناسب‏ترین تفاوت‏ها را دارند از شانس بقای بیشتری برخوردارند.
• خصوصیات مطلوب در بین افراد بیشتری از نسل بعدی نمودار می‏شود.
• به این ترتیب، برای افرادی که تفاوت‏های‏شان آن‏ها را برای بقا و تولید مثل بهتر سازگار می‏کند، یک «انتخاب طبیعی» وجود دارد.
• انتخاب طبیعی گونه‏های موجودات زنده مناسب تکامل گونه‏های جدید است که از طریق «سازگاری» بهتر با محیط‏شان در نتیجۀ تغییر ژنتیکی یا جهش انجام می‏شود.
پیشرفت‏های زیست‏شناختی، به ویژه در زمینه شناخت DNA، نظریه تکامل را غنی‏تر کرده است. دیدگاه امروزی نسبت به تکامل هنوز بر بنیاد داروینی استوار است: تکامل از طریق انتخاب طبیعی فرصت‏طلبانه و پیوسته در حال وقوع است.

o گروه موضوعی ← علوم پایه