خانه نظریه پردازان نظریه پردازان بزرگ جهان اروین گافمن

اروین گافمن

erving-goffmanاروین گافمن در 1982 در اوج شهرتش در گذشت. او مدت درازی به عنوان یك شخصیت حاشیه ای  و حتی مخفی در نظریه جامعه شناسی، به شمار می آمد. اما از آغاز دهه 1980 به عنوان یك نظریه پرداز مهم و اساسی، مطرح شد.

او در سال مرگش به ریاست انجمن جامعه شناسی امریكا برگزیده شده بود اما به خاطر بیماری پیشرفته اش  نتوانست سخنرانی آغاز ریاستش را انجام دهد. رندل كالینز كه از موضع شورشی او اطلاع داشت،درمورد خطابه اش چنین میگوید:(هیچ كس نمی دانست كه او در خطابه ریاستش چه خواهد گفت :یك خطابه ساده و سنتی، از گافمن كه آوازۀ سنت شكنی به هم زده بود  بعید به نظر می رسید ...ما پیام بسیار مهیجتری از او انتظار داشتیم ، ناگهان خطابه لغو شد و گافمن درگذشت . راستی كه به گافمن می برازید كه به چنین شیوه ای صحنه را ترك گوید ).
گافمن در 11ژوئن 1922در شهر آلبرتای كانادا به دنیا آمد . تحصیلات بالاتر از لیسانس را در دانشگاه شیكاگو به پایان رسانید و او را معمولا عضو مكتب شیكاگو  و یك نظریه پرداز وابسته به نظریه كنش متقابل نمادین می انگارند. گافمن برای خلق چشم انداز نظری اش از مراجع بسیاری مایه گرفت ولی توانست جهتگیری متمایزی را نیز از خود به دست دهد. گافمن را به انسانشناسی اجتماعی بیشتر وابسته می دانند تا نظریه كنش متقابل نمادین . زمانی كه دوره لیسانس را در دانشگاه تورنتو می گذراند، با یك انسان شناس كار می كرد و در شیكاگو  نیز  بیشتر تماسهایش نه با نظریه پردازان كنش متقابل نمادین، بلكه با دبلیو للوید وارنر (انسانشناس) بود به نظر كالینز ، بررسی نقل قول های آثار اولیه گافمن نشان می دهد كه تحت تاثیر انسانشناسان اجتماعی بود، در حالی كه خیلی كم از نظریه پردازان كنش مقابل نمادین یاد می كرد و وقتی هم كه این كار را انجام می داد، برای انتقاد از آن ها بود. به هر روی، گافمن از بررسی های توصیفی مكتب شیكاگو مایه گرفته بود و با تلفیق دیدگاه آنها با دیدگاه انسانشناسی اجتماعی ، چشم انداز متمایز خود را خلق كرد. در حالیكه یك نظریه پرداز كنش متقابل نمادین به این توجه دارد كه آدمها چگونه تصویری از خود خلق میكنند و با آن به گفتگو می پردازند، گافمن به این قضیه می پرداخت كه چگونه جامعه، انسانها  را به ارایه تصویر معینی از خودشان وا می دارد ...زیرا جامعه وادارمان می سازد كه در میان بسیاری از نقش های پیچیده نوسان كنیم و باعث می شود كه همیشه تا اندازه ای غیر قابل اعتماد ، متناقض و مایه شرمساری باشیم.



o گروه موضوعی ← علوم انسانی
o نظریه های ارایه شده ←  کنش متقابل نا متمرکز- تحلیل نمایشی
o تاریخ (ارایه نظریه یا بازه زندگی) ← 1922- 1982

انتشار این مطلب در:

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

ورود به سایت


حاضرین در سایت

ما 14 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم


آخرین مقالات

نظریه-ابرزمان
در تمامی طول تاریخ اندیشه همواره تصور فیزیكدان ‌ها و...
تصویرسازی-ذهنی-و-درمان-بیماری-ها
تصویرسازی ذهنی ؛ در طول هر روز هزاران فکر به...
ایده-آل-گرایی،-غرق-شدن-در-آنچه-“باید”-به-جای-آنچه-“هست”
انگارگرایی ، ایده آل گرایی ، تصورگرایی ، مثل گرایی...

آخرین مطالب

نظریه-ابرزمان
در تمامی طول تاریخ اندیشه همواره تصور فیزیكدان ‌ها و...
تصویرسازی-ذهنی-و-درمان-بیماری-ها
تصویرسازی ذهنی ؛ در طول هر روز هزاران فکر به...
ایده-آل-گرایی،-غرق-شدن-در-آنچه-“باید”-به-جای-آنچه-“هست”
انگارگرایی ، ایده آل گرایی ، تصورگرایی ، مثل گرایی...

ما را دنبال کنید در:

Please install plugin JVCounter!