خانه نظریه پردازان نظریه پردازان بزرگ جهان پیتر تیار دو شاردن

پیتر تیار دو شاردن

chardin1تیار، پس از عضویت در فرقه یسوعی (1277) و تحصیل در اکسان پرووانس و آیل آو جرزی، در یک مدرسه یسوعی در قاهره تدریس کرد (1284-1287) و در آنجا بود که علاقه اش به زمین شناسی آغاز شد ؛

در سرای یسوعیان در هیستینگز انگلستان(1287-1291) به تحصیل دیرین شناسی و همچنین الهیات پرداخت؛ وقتی که به سلک روحانیان درآمد، به پاریس برگشت (1291) و زیر نظر م. بول در موزه تاریخ طبیعی و در سوربون تحصیل را دنبال کرد. در 1305، که با تعبیرهای وی از دین بر اساس تکامل مخالفت آغاز شد و وی از ادامه تدریس زمین شناسی در موسسه کاتولیکی پاریس ممنوع گردید، عملاً به چین تبعید شد. در چین کتاب Le milieu divin(محیط ملکوتی) را نوشت، که در آن انسان به عنوان اوج انگیزش تکاملی نگریسته شده است؛ اندیشه های وی شدیداً تحت تاثیر L’evolutioncreatrice (تکامل خلاق) نوشته برگسون، و ادوار لوروا، فیلسوف برگسونی، و و.ا.ویرنادسکی زمین شناس قرار گرفته بودند. در حالی که کار در زمینه پستانداران دوره های چهارم و سوم زمین شناسی را ادامه می داد، مشاور علمی(1308) و سپس مدیر عامل (1313) انجمن تحقیقات زمین شناخنی چین شد، و قدمت جمجمه "انسان چین" (sinanthropus) را، که به وسیله پئی ون چونگ (1308) کشف شده بود، اثبات کرد؛ از 1310 تا 1317 یک رشته مقاله در تایید ترکیب دیرین شناسی و زمین شناسی آسیایی، که ابداع خود او بود، خود منتشر کرد. پس ازجنگ، تیار به پاریس بازگشت، و بیهوده برای چاپ Le phenomenehumain (نمود آدمی) خود کوشید (کتاب سرانجام در 1334/1955 به چاپ رسید)؛ بقیه عمر را در "تبعید" دوم در نیویورک گذرانید (1330-1334)، و در "بنیاد وِنِرگرِن برای پژوهش انسان شناختی" به خدمت گرفته شد.
نظر تیار نظریه ای علمی نیست بلکه جهان بینی ای فلسفی است که بر اساس موضوعهای تکامل بنا گردیده و با عبارات عرفانی و غالباً شاعرانه بیان شده است؛ او می گفت که تکامل تاریخی کیهان با افزایش تدریجی پیچیدگی در سازمان و متناظر با آن پیچیدگی فزاینده در آگاهی مشخص می شود. با این که از وی به عنوان نماینده گرایش نو لامارکی در بهبود نژاد در نسل های متوالی یاد می شد، در حدود اواخر عمر به ترکیب نو داروینی نزدیکتر شد؛ تکامل گرایی وی به رواج نظریه تکامل در بین گروههایی که قبلاً مخالف آن بودند کمک کرد. تعبیر فرجام گرایانه تیار از تکامل مورد استقبال مارکس گرایان اروپایی، به ویژه در اتحاد شوروی، واقع گردید.


 

o گروه موضوعی  ← علوم پایه
o نظریه های ارایه شده ← تکامل جهان
o تاریخ (ارایه نظریه یا بازه زندگی) ←1881- 1955

انتشار این مطلب در:

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

ورود به سایت


حاضرین در سایت

ما 11 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم


آخرین مقالات

نظریه-ابرزمان
در تمامی طول تاریخ اندیشه همواره تصور فیزیكدان ‌ها و...
تصویرسازی-ذهنی-و-درمان-بیماری-ها
تصویرسازی ذهنی ؛ در طول هر روز هزاران فکر به...
ایده-آل-گرایی،-غرق-شدن-در-آنچه-“باید”-به-جای-آنچه-“هست”
انگارگرایی ، ایده آل گرایی ، تصورگرایی ، مثل گرایی...

آخرین مطالب

نظریه-ابرزمان
در تمامی طول تاریخ اندیشه همواره تصور فیزیكدان ‌ها و...
تصویرسازی-ذهنی-و-درمان-بیماری-ها
تصویرسازی ذهنی ؛ در طول هر روز هزاران فکر به...
ایده-آل-گرایی،-غرق-شدن-در-آنچه-“باید”-به-جای-آنچه-“هست”
انگارگرایی ، ایده آل گرایی ، تصورگرایی ، مثل گرایی...

ما را دنبال کنید در:

Please install plugin JVCounter!